خانه / مقالات نقاشی / تئوری های نقد آثار هنری

تئوری های نقد آثار هنری

خیلی اوقات از قیمت های بالای یک نقاشی متعجب شده اید. تئوری های نقد آثار هنری اغلب آدم را سردرگم می کنند. از نظر شما یک اثر زیاد حرفه ای کار نشده، اما برای آن قیمت های میلیون دلاری در نظر گرفته اند. شرکت در مزایده ها، نمایشگاه ها و …. باعث میشود که شما از خودتان بپرسید که برآورد این قیمت ها از چه چیزی ناشی می شود.

در‌هنر های بصری دو نیرو وجود دارد که بیش از هر عاملی روی کیفیت واکنش ها و شخصیت قضاوت های ما اثر می گذارد. تعیین کننده عکس العمل ما نسبت به قضاوتی‌ که می‌کنیم در گرو ۲ مقوله مهم در آثار هنری است.

اول: دانش و تجربه ما درباره آثار بزرگ و شاهکار های هنری که در بازه های زمانی متفاوت از گذشتگان و نقاشان معروف به جا مانده اند.

دوم:احساس ما درباره زیبایی تاریخی و زیبایی که در بستر چنین آثاری وجود دارد. که در صورت تکامل دانسته های ما درباره اصول و قواعد هنری بصری، مدرن  و …. دست کم باعث میشود که ما قضاوتی نسبتا صحیح ارائه دهیم.

تئوری های نقد آثار هنری
تئوری های نقد آثار هنری


حداقل اطلاعاتی که یک منتقد هنری باید برای قضاوت خود داشته باشد این است که اطلاعات درستی بر تاریخ هنر و تکنیک ها و سبک‌ها داشته باشد. زیرا منتقدین در بیشترین موارد تاثیر زیادی در نام گذاری سبک ها در تاریخ داشته اند. خواسته یا ناخواسته این منتقدین‌هستند که درک‌ما را از آثار هنری تشکیل می دهند.

نقد ژورنالیستی: مهم‌ترین مؤلفه نقد ژورنالیستی آن بود که به گونه ای از خبر و گزاره ای دربارهٔ یک رویداد فرهنگی و هنری تعبیر شود. برای خوانندگان یک مجله یا روزنامه نوشته می‌شد، به انعکاس مختصری از ویژگی‌های کلی یک نمایشگاه برای مخاطبان عام و گسترده محدود می‌ماند و اغلب عنوان مرور را روی آن می‌گذاشتند. نقدهایی که گیوم آپولینر می‌نوشت از انگیزهای ژورنالیستی مایه می‌گرفت و به منظور شرح و بیان یک عرصه پیچیده هنری بود.

نقد آموزشی: هدف از این‌گونه نقادی، ارتقاء آگاهی‌های حرفه‌ای و زیبا شناختی و بلوغ هنری هنر جویان بود. این نقد که بیشتر در کلاس‌های درس و هنرکده‌ها رواج داشت هم می‌توانست در مورد کارهای هنرجویان کارایی داشته باشد و هم در مورد آثار هنری پیشینیان. مراد آن بود که هنرجو بتواند خوب و بد کار خود را بسنجد.

نقد پژوهشی: این‌گونه از نقد هنری ابتدا تمام عناصر، سازه‌ها، فرام، ترکیب بندی، ساختار و رنگ را به دقت تجزیه و تحلیل می‌کند، سپس با تعبیر و تفسیر نماد‌ها و نشانه‌ها، به محتوا و درونه اثر می‌پردازد و دست آخر جایگاه اثر را در سلسله مراتب و رده‌بندی‌های تاریخ هنر مشخص می‌کند. نقد پژوهشی، در مورد هنرمندان زنده نقش قضاوت تاریخ را ایفا می‌کند و در مورد هنرمندان گذشته، شکلی از بازنگری در قضاوت‌های تاریخی را به خود می‌گیرد.* نقد ابزاری و کاربردی: این شکل از نقد هنری که به آن نقد هدفمند هم گفته می‌شود، در اثر هنری به چشم ابزاری برای پیشبرد اهداف اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و حتی روان شناختی نگاه می‌کند.

نقد فراگیر و مردم پسند: این شکل از نقد، که هرگز نمی‌توان آن را هنری نامید بیش از گونه‌های دیگر رواج دارد و در واقع همان آرا و نظرهایی است که مردم بعد از دیدن یک اثر هنری ابراز می‌کنند. هر کس بی آن که از زیر و بم کار آگاهی درستی داشته باشد، از سر عاطفه و احساس و بینش فردی خود قضاوت می‌کند و به اعتبار آن که از توانایی بینایی برخوردار است و زبانش می‌گردد قضاوت دربارهٔ اثر هنری را حق مسلم خود می‌شمارد.

نقد فرمالیستی: به‌طور کلی می‌توان گفت که نقد فرمالیستی نقدی است عاری از محتوای حسی و عاطفی، نگرشی است به سوی فناوری‌های هنری، سبک و منر و در یک‌کلام فرم مستقل از معنا معطوف و محدود مانده‌است. این نقد در ضدیت با محتوا گرایی و روان شناختی کردن اثر هنری پدید آمد و منتقدانی چون راجر فرای، کلایوبل و کلمنت گرین برگ و پیروان آن‌ها از مروجان سرسخت آن بودند.* نقد متن گرا یا محتوا گرا: این شکل از نقد هنری به سه گونه: نقد تاریخی، نقد سیاسی – اجتماعی و نقد روان شناختی تقسیم می‌شود.

تئوری های نقد آثار هنری


در رابطه با نقد آثار هنری ۳ تئوری نقد وجود دارد:

* ایمیتاسیونالیسم (Imitationalism). برخی افراد بر این باورند که هنر باید تقلیدی باشید از آنچه در دنیای واقعی دیده می‌شود.

* فرمالیسم – صورت‌گرایی (Formalism). بعضی بر این باورند که مهم‌ترین قسمت کار هنری استفاده از اصول طراحی و عناصر هنر است. یک اثر هنری موفق است اگر بافت، رنگ، خطوط و غیره آن به درستی سازمان یافته باشند.

* اموشنالیسم – احساس گرایی (Emotionalism). و در نهایت عده ای بر این باورند که مهم‌ترین قسمت اثر هنری حس و حالی است که هنرمند در هنگام خلق اثر داشته و آن را منتقل می‌کند.

 بی‌شک بهترین حالت این است که در هنگام نقد هنری اثر سعی کنید هر۳ مورد بالا را در ن‍ظر داشته باشید.شما چقدر در این زمینه اطلاعات دارید؟؟؟

درباره‌ی admin

Check Also

ترکیب رنگ ها در نقاشی

ترکیب رنگ ها در نقاشی

ترکیب رنگ ها اساس هر تئوری رنگ، دایره رنگ است و ترکیب رنگ ها در …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *