تکنیک آبرنگ

تکنیک آبرنگ در تکنیک آبرنگ با رقيق کردن رنگماده مى‌توان سايه‌روشن‌هاى زيبايى ايجاد کرد و با ايجاد لايه‌هاى نازک درخشندگى را نشان داد. در اين تکنيک زمينهٔ نقاشى اهميت زيادى دارد. از نمونه‌هاى کار آبرنگ در دوران‌هاى گذشته، نقاشى‌هاى روى ابريشم در خاور دور است. کاربرد کامل‌تر آبرنگ در انگلستان بخصوص قرن هيجدهم متداول شد. در اين روش گاه خطوط اصلى طراح با مداد يا قلم و مرکب مشخص مى‌شود و بعد به‌وسيلهٔ آبرنگ تکميل مى‌گردد و گاه از ابتدا با قلم‌مو و آبرنگ کار شروع مى‌شود. در اين شيوه، کيفياتى از مناظر و موضوعات را مى‌توان به‌وجود آورد که با تکنيک‌هاى ديگر امکان‌پذير نمى‌باشد. آبرنگ‌ها به‌صورتى تيوپى يا قرص وجود دارند. در اين روش از سفيد استفاده نمى‌شود وسفيدى خود کاغذ به‌کار برده مى‌شود.
آموزش تخصصی آبرنگ
آموزش تخصصی آبرنگ
انواع قلمو آبرنگ قلموهای که برای نقاشی با آبرنگ به کار می رود ،موهایی نرم و قابل انعطاف دارند و بر حسب تناسب کار ونیاز دارای موی بیشتر یا کمتر و درجه زبری یا نرمی خاصی هستند. بهترین قلموها را از موی حیواناتی که موهای مناسب این کار دارند، می سازند. 1،2.قلمموهای شست وشو(نوع فرانسوی با موی سنجاب، برای رنگ آمیزی پس زمینه و محو کردن -های لطیف) 3.4.قلموهای ژاپنی با دسته نی بامبو و موهای آهوی کوهی، 6و5.قلموهای گرد با موهای مصنوعی (مناسب برای نوآموزان) 7.قلموی میمون هندی (مانگو) که از قابلیت انعطاف کم تری بر خوردار است . 8.قلموی مخصوص،از موی سمور برای کشیدن خط باریک. 9.قلموی باد بزنی از موی گاونر (برای پاک کردن و خراشیدن) 10.11.قلموی آبرنگ نقاشان حرفه ای ساخته شده از موی گاو نر (شماره بالاتر ان نیز مورد استفاده آبرنگ کاران است). نکاتی درباره کاغذ مخصوص آبرنگ : ?کاغذهای مختلفی مناسب تکنیک آبرنگ در بازار موجود است .این کاغذها بر حسب کیفیت یا نوع بافت، قابلیت جذب آب ، وزن، درجه اسیدی از یکدیگر متمایز میگردد. ?بهترین نوع کاغذ برای آبرنگ کاغذی است که از الیاف طبیعی ساخته شده باشد. الیاف طبیعی بکار رفته پنبه است Cotton و به اشتباه به زبان فارسی کتان برداشت شده و با ژلاتین آهاری بعد از خمیر شدن زیر غلتک پرس میشود. ?مهمترین موضوع در کاغذهای آبرنگ غیر اسیدی بودن ان است .Acid free کاغذهای شیری رنگ بر کاغذهای سفید مطلق برتری دارد زیرا در گذشت زمان کاغذهای سفید تغییر رنگ خواهند داد. ?کاغذهای آبرنگ از 180 گرم شروع میشود و تا 610 گرم میرسد . نکته قابل توجه نوع پرس و بافت کاغذ است. پرس سرد یا Cold press که مطلوب تر است که معمولا بافت درشت تر و زبر تری دارد برای تکنیک های خیس و ضرب قلم های خشک مناسبتر استCP یا Not در پشت بسته بندی درج میشود. منظور از Not همان Not Hot press میباشد. ?مقوای پرس گرم یا Hot press به دلیل گرمای ایجاد شده هنگام غلتک شدن دارای بافت ریز و سطح صافی میباشدو برای کارهای تذهیب و نگارگری که جزئیات بیشتری دارند مناسب تر است و کنترل رنگها به دلیل لغزندگی سطح دشوارتر خواهد بود . بافت کاغذ هم به سه دسته صیقلی یا بدون بافت smooth بافت ریز یا متوسط Medium texture و بافت درشت Rough Texture تقسیم بندی میشود. ?برای تمرین میتوان از گرم های پایین تر استفاده کرد ولی توصیه میکنم کاغذهای مختلف رو امتحان کنید و کاغذهای دست ساز یا گران را با دقت محک بزنید. ورقه کامل را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید و در ابعاد A3. A4 تمرین کنید. برای مطالعه بیشتر در مورد دوره آموزش آبرنگ  در آموزشگاه نقاشی ارژنگ کلیک کنید. پیشنهاد می کنیم از صفحه اینستاگرام آموزشگاه نقاشی ارژنگ دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *